cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

رنگ کاری روی پروفیل آلومینیوم

بسیاری از مشتریان محترمی که از پروفیل آلومینیوم در سازه های خود استفاده می کنند از ما سوال می کنند که آیا امکان دارد پروفیل شیارداری را که خریداری می کنند با آنودایزهای رنگی ویا رنگ کوره ای دریافت کنند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که هم در مورد آنودایز رنگی و هم در مورد رنگ کردن پروفیل آلومینیوم پاسخ هایی به این عزیزان بدهیم. در قسمت اول این مقاله توضیحاتی در مورد رنگ ارائه می کنیم و در قسمت دوم نیز توضیحاتی در مورد آنودایز ارائه خواهیم کرد.

به طور کلی رنگ ها از نقطه نظر شیوه ی خشک شدن یا کوره ای هستند و یا هوا خشک و از نظر حالت، یا پودری هستند و یا مایع.

رنگ های پودری متشکل از پودرهای ریز هستند که به سطح جسم پاشیده می شوند و از این جهت که به صورت عادی نمی توانند روی سطح بمانند با استفاده از الکترون باردار شده و به سمت جسمِ مورد نظر (که قابلیت جذب الکترون را دارا می باشد) شلیک می شوند تا روی کار باقی بمانند. بعد از این کار جسم داخل کوره می رود و بر اثر حرارت بالا پودر رنگ ذوب شده و روی سطح کار جذب می شود. سطح رنگ ایجاد شده بسیار با دوام، یک دست و با کیفیت بوده و در هیچ ماده ای حل نمی شود.

رنگ های مایع لازم است با استفاده از دستگاه های پاششی روی سطح کار پاشیده شوند. پس از اتمام کار یا داخل کوره می روند و یا به صورت قرار گرفتن در معرض هوای آزاد خشک می شوند. رنگ های مایع هواخشک و کوره ای از نقطه نظر ماده ی تشکیل دهنده کاملا متفاوت می باشند. معمولا از رنگ های هواخشک زمانی استفاده می شود که قطعه بیش از اندازه بزرگ باشد و امکان قرار دادن در کوره وجود نداشته باشد و به همین دلیل است که اگر به دنبال رنگ مایع هوا خشکِ با کیفیت باشیم باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنیم.

رنگ مایع پایه حلال می تواند تحت تاثیر شرایط آب وهوائی مثل دما و رطوبت قرار گرفته و نتیجه کار کیفیت پائین تر ،روان شدن و یا سطح پوست پرتقالی باشد. علاوه بر شرایط جوی ، مهارت نقاش نیز تاثیر مستقیم با کیفیت خواهد داشت . از آنجائی که رنگ پودری از طریق بارداری الکترواستاتیکی به قطعه کار می چسبد ، بدست آوردن یک سطح یکدست و با کیفیت بالا در هر شرایط جوی ممکن می باشد.

پروفیل آلومینیوم پس از تولید به صورت 6 متری با استفاده از مفتول بسته شده و با حرکت روی کانوایر خط رنگ در کابین رنگ قرار می گیرد و فرآیند اعمال رنگ پودری الکترواستاتیک بر آن اجرایی می شود.

در مواردی که پروفیل آلومینیوم (پروفیل مهندسی) با ابعاد کوچک تر برش خورده باشد رنگ کاری به صورت قطعه ای می بایست انجام شود و در این موارد کار کمی سخت تر می شود زیرا نیاز است روی پروفیل آلومینیوم راهی جهت بستن مفتول یافت تا آسیبی به سطح کار نزد. در غیر این صورت روی آن قسمتی که مقتول بسته شده رنگ نمی شیند.

رنگ کاری در مورد پروفیل آلومینیوم 6 متری به صورت کیلویی انجام می شود ولی وقتی قرار بر این باشد که به صورت قطعه ای انجام شود دیگر معیار به صورت کیلویی نیست. زیرا علاوه بر این که دردسر بستن قطعه افزایش می یابد، میزان سفارش به خودیِ خود کاهش یافته و برای تامین کننده صرفه ی اقتصادی نخواهد داشت.

یک تامین کننده ی رنگ کوره ای برای این که کوره ی خود را جهت رنگ کاریِ کارِ شما روشن کند می بایست حداقل سفارشی را از شما بگیرد. در غیر این صورت هزینه ای ثابت برای آن کار می بایست پرداخت کنید.

بنابراین باید در پاسخ به دوستانی که از ما انتظار دارند که قطعات را صورت رنگ کاری شده و با رنگ مورد نظرشان تولید کنیم باید عرض کنیم که در مورد سفارشات با مقدار کم این کار به هیچ وجه توجیه اقتصادی برایشان نخواهد داشت.

نکته ی دیگر حائز اهمیت این است که پروفیل آلومینیوم عرضه شده در وایمند شاپ به صورت آبکاری شده می باشد. هر چند فرآیند رنگ کاری روی پروفیل آلومینیوم آبکاری شده باعث استحکام و پایداری بیشتر رنگ خواهد شد ولی این نیز قیمت تمام شده ی کار را به شدت افزایش می دهد. بنابراین می بایست رنگ مورد نظر مشتریان محترم پس از تولید و سختی کاری و بدون انجام آبکاری روی کار بنشیند که این نیز مستلزم تولید و رنگ به صورت اختصاصی بر اساس سفارش مشتریان محترم بوده و در صورت کم بودن سفارش هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد.

در توضیح این مساله که چرا رنگ کاری روی پروفیل آلومینیوم آنودایز شده بهتر است باید گفت که آلومینیوم فلزی است که به سرعت با هوا واکنش داده و اکسید می شود. این اکسیداسیون سطحی از نفوذ اکسیژن به لایه های دیگر جلوگیری کرده و باعث محافظت از آن می شود. اما این لایه دارای ناپایداری و چسبندگی کمی نسبت به بقیه ی آلومینیوم است و از رو طی مدتی کنده می شود. به عبارت دیگر اگر به مرور زمان دیدید که رنگ از روی پروفیل آلومینیوم شما کنده شده احتمال وجود دارد که در واقع لایه ی اکسید شده جدا شده باشد. آنودایز آلومینیوم (که در مقاله ی بعدی مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد) اکسیداسیون مصنوعی روی سطح پروفیل خواهد بود که دارای پایداری و چسبندگی بیشتری روی کار است. از این پایداری رنگ بیشتر خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید