cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

عملیات حرارتی روی پروفیل آلومینیوم

عملیات حرارتی به فرآیندهای ترکیبی گرم کردن و سرد کردن فلز گفته می شود. این فرآیند گرم کردن و سرد کردن در هر مدل از انواع عملیات های حرارتی دارای شرایطی است که موجب ایجاد خواص خاصی می گردد. هدف اصلی عملیات حرارتی ایجاد این خواص در فلزی می باشد:

1- افزایش مرز ریز دانه های فلز.

هر چقدر تعداد دانه بندی های فلز بیشتر باشد ترک های ایجاد شده روی این دانه بندی ها نیز تحت تنش های بیشتری دچار شکست می شوند.

2- تنش زدایی از زیر دانه های فلز که حاصل از عملیات های مختلف تولید می باشند.

3- افزایش و یا کاهش استحکام فلز به میزان مورد نیاز

4- سخت کردن پوسته ی فلز

5- خوش تراش کردن فلز

6- افزایش مقاومت به سایش و خوردگی فلز

7- افزایش خواص مغناطیسی

8- بهبود خواص الکتریکی

 

عملیات های حرارتی در تولید پروفیل آلومینیوم نقش های بسیار حیاتی ای ایفا می کند. بسته به کاربرد پروفیل آلومینوم نوع عملیات حرارتی مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال پروفیل آلومینیومی که برای درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر از آن که سختی بالایی نیاز دارد نمای مناسبی (آنودایز زیبا) نیاز دارد. اما پروفیل آلومینیوم شیاردار صنعتی (پروفیل مهندسی) که برای ایجاد استراکچر و سازه ی دستگاه های صنعتی و به خصوص به عنوان شاسی مورد استفاده قرار می گیرد می بایست حتما دارای استحکام بالایی باشد.

این عملیات حرارتی تنهای روی پروفیل آلومینیوم خروجی از دستگاه اکستروژن محدود نمی شود. در حین تولید بیلت آلومینیوم به عنوان ماده ی اولیه ی تولید پروفیل آلومینیوم نیز عملیات های حرارتی متنوعی انجام می شود.

عملیات های حرارتی انجام شده با علامت Tx شناخته می شود که در آن x عددی بین 1 تا 8 می باشد. این اعداد به صورت زیر می باشند که در مقالات بعدی در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

T1: سرد شده و پیرسازی طبیعی

T2: سرد سازی، انجام کار سرد و سپس پیر سازی طبیعی

T3: محلول سازی، انجام کار سرد و سپس پیرسازی طبیعی

T4: محلول سازی و پیرسازی طبیعی

T5: سرد شده بعد از انجام عملیات تولید و سپس پیرسازی مصنوعی

T6: محلول سازی و پیرسازی مصنوعی

T7: محلول سازی و پیرسازی فوق اشباع

T8: محلول سازی، انجام کار سرد و سپس پیرسازی مصنوعی

 

مشتریان محترم وایمندشاپ که پروفیل آلومینیوم (به خصوص پروفیل شیاردار صنعتی) خریداری می کنند بسیار شنیده اند و از ما نیز می پرسند که آیا روی پروفیل های شما سختی کاری انجام شده است یا خیر؟  به طور عمومی در تمام کارخانه های تولید پروفیل آلومینیوم به منظور افزایش سختی پروفیل آلومینیوم تولید شده، پس از تولید پروفیل آلومینیوم تولید شده را در کوره های مخصوصی قرار می دهند که پروفیل آلومینیوم را با نرخ مشخصی گرم می کنند و 8 ساعت در دمای معینی نگه داشته و با نرخ مشخصی سرد می کند. این فرآیند همان فرآیند T6 می باشد که قبلا توضیح داده شد.

در مورد فرآیند T6 در مقالات بعدی توضیح خواهیم داد ولی لازم به ذکر است که این کار بخش جدایی ناپذیر تولید پروفیل آلومیینوم است و در صورت انجام نشدن آن پروفیل آلومینیوم تولید شده به شدت نرم و با سختی پایین خواهد بود.

پروفیل آلومینیوم شیاردار (پروفیل مهندسی) ارائه شده توسط وایمند شاپ نیز در کوره ی پیر سختی قرار داده شده و دارای سختی مناسب می باشد. بدین منظور می تواند از این پروفیل ها برای ساخت شاسی دستگاه و تحمل وزن های بالا استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید