cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

معیار سختی برای پروفیل آلومینیوم

یکی از متداول ترین معیارهای سنجش استحکام جامدات، به خصوص فلزات، پارامتر سختی است. بسیاری از کسانی که پروفیل آلومینیوم خریداری می کنند اولین سوالی که می پرسند این است که سختی پروفیل آلومینیوم شما چقدر است. اما شاید کمتر در مورد این پارامتر فیزیکی اطلاعاتی داشته باشند. سختی یک پارامتر قیاسی است. بدین معنی که به هیچ وجه مانند عدد اتمی و یا جرم فلزات یک پارامتر عددی نیست و نمی توان آن را در هیچ فرمول فیزیکی مورد استفاده قرار داد.

زیرا تنها روشی قیاسی برای تبدیل یک پارامتر کیفی به یک پارامتر عددی است. به همین دلیل هم هست که هم روش های متعددی برای اندازه گیری سختی وجود دارد و هم واحدهای متفاوتی است. به طور کلی سختی یک معیار عددی برای تعیین میزان مقاومت یک جسم جامد در مقابل تغییرات الاستیک است. همه ی مواد جامد دارای یک منحنی جابجایی – نیرو هستند که میزان کشش آن ها در مقابل نیروی خارجی وارده را نشان می دهد.

به عنوان مثال یک لاستیک را هر جقدر بکشید طولش به میزان بیشتری افزایش می یابد ولی این قضیه در مورد یک تکه آلومینیوم در ازای نیروی خیلی بیشتری اتفاق می افتد. این افزایش طول تا جایی ادامه می یابد که جامد از وسط شکسته شود که این نیرو همان نیرویی است که نقطه ی شکست را ایجاد می کند. پس هر چقدر میزان نیرویی که برای جایجایی 1 میلیمتر نیاز است بیشتر باشد آن جسم در اصطلاح دارای استحکام بیشتری است.

 

در شکل زیر نمونه ای از منحنی تنش - کرنش یک جامد را مشاهده می کنید که در آن رفتار ماده تا نقطه ی 3 الاستیک و از آن جا تا 4 پلاستیک و در نقطه ی 4 شکست می باشد.

همان گونه که گفته شد سختی پارامتری کاملا قیاسی است و تعداد روش ها و واحدهای سختی سنجی بسیار زیاد است.

واحد هایی مانند: ویکرز، برینل، راکول، موس و نوب.

در میان کسانی که در ایران پروفیل آلومینیوم مصرف می کنند واحدی رایج است به نام وبسترکه از 0 تا 20 می باشد و متعلق به شرکت رینولدز آمریکاست. دلیل استفاده ی این واحد این است که برای اولین بار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شرکت رینولدز آمریکا بسیار فعال بوده و از اولین شرکت های فعال در این زمینه در کشور ما بوده است.

از این رو هنوز این معیار سختی هنوز بسیار متداول است. در همه ی این روش ها هدف شلیک یا فلز فولادی به جامد و سنجش میزان فرورفتگی آن در جامد است. میزان این فرورفتگی و نوع فلز پرتاب شده و روش های این سنجش ها موضوع واحدهای مختلف سنجش سختی است. 

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید